Manfred Zapatka
Geboren wurde Manfred Zapatka am 2. Oktober 1942 in Bremen. Seine Ausbildung absolvierte er an der Westfälischen Schauspielschule Bochum. Erste Engagements trat er am Theater Freiburg und am Theater Essen an. Mitte der 1970er Jahre wurde er von Claus Peymann ans Stuttgarter Staatstheater geholt, wo er u.a. den Franz in «Die Räuber» (Regie Claus Peymann) spielte. Danach war er fast 20 Jahre Mitglied im Ensemble der Kammerspiele München und arbeitete dort mit Regisseuren wie Dieter Dorn («Torquato Tasso», «Clavigo») und Thomas Langhoff («Lorenzaccio», «Platonow»). Weitere wichtige Theaterarbeiten wie «Das goldene Vlies» und «Das Werk» hatte er unter der Regie von Karin Beier in Köln und Hamburg sowie auch als Hagen bei den Nibelungenfestspielen Worms. In den letzten Jahren war er festes Mitglied am Bayerischen Staatsschauspiel von 2012–2019. Parallel zu seinen Theaterarbeiten betätigte sich Manfred Zapatka ab Anfang der 80er Jahre verstärkt auch als Film- und Fernsehschauspieler. Er wurde u.a. mit dem Grimme Preis sowie dem Bayerischen Fernsehpreis ausgezeichnet.
Performing in
After the death of his wife, Richard lives in seclusion in a gated community. He wants his only daughter Helen to look after him, as he is increasingly in need of care. There has been a long period of silence between father and daughter, but there is more that separates them than unites them. Richard respects neither Helen's idealistic view of her profession as a lawyer nor the choice of her husband, a black intellectual. Helen, in turn, accuses him of evading the challenges of a changing society. «How should we live together?» asks the most-performed Dutch playwright Lot Vekemans in her new play, striking a chord with the times. In the German-language premiere, Juliane Köhler plays alongside Manfred Zapatka.
BlindOstend – the Atlantic coast, driving snow, New Year’s Eve, in the foyer of a hotel whose best days are behind it. This is where Minetti, an old «theatre artist», ends up lonely – and yet surrounded by a group of «madmen». Or are they like minds? Celebrating, wearing masks, drunk … of whom we do not know where they come from or where they are going to – they all pass across the hotel foyer like creatures from another world… Is this a comedy? Or a tragedy?
Minetti