Maria Strauch
Maria Strauch, geboren in Hamburg, studierte an der Toneelacademie Maastricht (NL) und der Mimar-Sinan Fine Arts University Istanbul (TUR) Bühnen- und Kostümbild.
Während ihrer Assistenzzeit 2016 bis 2019, am Theater Bonn, entstanden ihre ersten größeren Arbeiten als Bühnen- und Kostümbildnerin unter anderem mit Luise Voigt, Dominic Friedel, Frederik Werth und Emanuel Tandler.
Sie ist Teil des Kollektivs TheaterBlackBox, dessen Aufführung von «Bilqiss» 2017 mit dem Kölner Theaterpreis ausgezeichnet wurde.
Maria Strauch arbeitet sowohl in der freien Szene, als auch an diversen Staats-und Stadttheatern (u.a. Theater Bonn, Staatstheater Hannover, Oldenburgisches Staatstheater, Nationaltheater Weimar, Düsseldorfer Schauspielhaus, Schauspielhaus Graz) regelmäßig mit Luise Voigt, Evy Schubert, Emanuel Tandler, Frederik Werth und Max Immendorf zusammen.
Foto: Joseph Strauch
Productions
1937 in a fishing village after the outbreak of the Spanish Civil War. Mrs. Carrar has forbidden her sons to join the fight against Franco. She desperately hopes to be spared war and terror. But how much longer can she protect herself and her sons? And what should she say to her brother, who demands that she hand over the guns hidden in the house and asks the all-important question: «If the sharks attack you, is it you who will use violence?» In Brecht's short play, everything revolves around the unsettling question of the possibility of neutral abstention. In his play «Choking Lead», playwright Björn SC Deigner continues Brecht's question in the present and searches for a language for the timeless horror of war and destruction.
Die Gewehre der Frau Carrar/Würgendes Blei (Senora Carrar’s rifles/Choking Lead)